» سئو منفی چیست؛ ۵ نوع آن و راهکار مقابله با آن ها

سئو منفی چیست؛ ۵ نوع آن و راهکار مقابله با آن ها

سئو منفی چیست. برخی از متخصصین عمداً سئوی منفی را تمرین می‌کنند تا نتایج سریعی را برای مشتریان خود کسب کنند، در حالی که دیگران به طور ناخواسته به این ترفندها روی میآوردند. برای کسب‌وکارهای اخلاقی مانند شما، دانستن چگونگی شناسایی اثرات منفی سئو در بازار و پاسخ سریع برای حفظ موقعیت رقابتی شما بسیار مهم است.در این مقاله به شما خواهیم گفت سئو منفی چیست و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

 

سئو منفی یا Black hat seo چیست؟

سئوی منفی که گاهی اوقات به آن "سئو کلاه سیاه" (Black hat SEO) نیز می‌گویند، شامل استفاده از تاکتیک های مخرب در سایت شما برای لکه دار کردن شهرت شما نزد گوگل بوده و جهت سرقت رتبه بندی موتورهای جستجو و کلمات کلیدی مهم برای استفاده در سایت رقبا و صدمه زدن به رتبه سئو سایت شما است. در گذشته، سئو منفی به سادگی ربودن سایت شما با تبلیغات بنری مشکوک بود اما امروزه مفهوم سئو منفی بسیار پیچیده تر و پیچیده تر شده است.

 

چطوری می‌توان در برابر سئو منفی مقاومت کرد؟ 

 سئو یک صنعت خستگی ناپذیر است و گاهی اوقات رقابت کمی‌بیش از حد حساس می‌شود. به همین دلیل، شما باید همیشه در برابر سئو منفی هوشیار باشید.

 تاکتیک‌های کلاه سیاه امروزه در بالا بردن وب‌سایت‌ها در رتبه‌بندی مؤثر نیستند، اما زمانی که خرابکاری سایت شما توسط سایر رقبا هدف است، کارآمدتر از همیشه هستند. با شناسایی زودهنگام حملات و انجام اقدامات اصلاحی می‌توان آسیب های ناشی از سئو منفی را تا حد زیادی کاهش داد.

 

5 نوع سئو منفی و راهکار مقابله با آن 

 

1. نفوذ هکرها

نفوذ هکرها

این روش ممکن است کارآمدترین و در عین حال پرهزینه ترین تاکتیک باشد. همانطور که می‌دانید، با هک کردن یک وب سایت، مهاجم می‌تواند عملکرد سئو سایت را هر طور که بخواهد تضعیف کند. اگر این نوع هک طوری باشد که باعث از بین رفتن رتبه سایت شما موتورهای جستجو شود، می‌توان آن را یک حمله منفی سئو تلقی کرد.

حتی اگر هکر سئوی منفی در ذهن نداشته باشد، حمله به خودی خود می‌تواند به سئوی شما آسیب برساند. گوگل می‌خواهد از کاربران خود محافظت کند، به همین دلیل، اگر آنها مشکوک به هک شدن سایتی باشند، ممکن است رتبه آن را کاهش دهند یا حداقل یک خط "این سایت ممکن است هک شود" را به لیست های جستجوی شما اضافه کنند.

شما باید امنیت وب سایت خود را تقویت کنید. از رمزهای عبور خود محافظت کنید و از روش های احراز هویت دو مرحله ای استفاده کنید. یک متخصص امنیت سایبری را استخدام کنید تا همه چیز را برای شما تنظیم و وصله کند. در نهایت، اگر هک رخ داد، بلافاصله به گوگل اطلاع دهید که وب سایت شما هک شده است.

در نهایت، سعی کنید از ایجاد دشمن در اینترنت، خواه رقبای شما یا مشتریان ناراضی خودداری کنید. شما هرگز نمی‌دانید چه کسی به اندازه کافی مایل است که علیه شما تلاش کند. اما، از آنجایی که گاهی اوقات اجتناب ناپذیر است، یادگیری در مورد انواع سئو منفی و نحوه محافظت از وب سایت خود تنها راه ایمن ماندن است. ردیابی همه چیز می‌تواند مشکل باشد، اما برای حفظ اعتبار و عملکرد وب سایت شما ضروری است.

 

2. مزرعه لینک و لینک های مزاحم

مزرعه لینک و لینک های مزاحم

مزارع پیوند، نرم افزارهای خودکار و PBN‌ها (شبکه های وبلاگ عمومی) به طور گسترده برای تولید این نوع پیوندهای بد استفاده می‌شوند. تعداد پیوندها ممکن است متفاوت باشد - از چند صد تا هزاران.

وب سایت های بی کیفیت زیادی وجود دارند که مردم برای تولید بک لینک از آنها استفاده می‌کنند. برخی از آنها شامل مزارع پیوند، PBN، فهرست منابع هرزنامه و موارد مشابه است. ممکن است شخصی تصمیم بگیرد هزاران لینک سمی‌را بخرد یا ایجاد کند و آنها را به وب سایت شما معرفی کند تا سئوی شما را خراب کند.

همه چیز به منظور از بین بردن عمدی اعتبار آنلاین و ارزش وب سایت شما. در حالی که گوگل و سایر موتورهای جستجو با موفقیت با این نوع برخورد می‌کنند، هیچ چیز مانع از آن نمی‌شود که دیگران وب سایت شما را ناخواسته به آنها پیوند دهند. گاهی اوقات، ممکن است به نظر برسد که شما در تلاش هستید تا کمپین بک لینک خود را از این طریق ایجاد کنید، که در نهایت وب سایت شما جریمه می‌شود.

 

3. فعالیت مخرب در شبکه اجتماعی

فعالیت مخرب در شبکه اجتماعی

گاهی اوقات، ارسال کنندگان هرزنامه با استفاده از نام شرکت یا وب سایت شما، حساب های جعلی را در رسانه های اجتماعی ایجاد می‌کنند. سعی کنید قبل از اینکه این پروفایل‌ها دنبال کننده شوند، آنها را به عنوان هرزنامه گزارش دهید.

برای اینکه بفهمید چه کسی از نام برند شما استفاده می‌کند، می‌توانید از ابزارهایی مانند Mention.net استفاده کنید. به محض اینکه شخصی نام شما را در هر رسانه اجتماعی یا وب سایتی ذکر کرد، به شما اطلاع داده می‌شود و می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا باید اقدام کنید یا خیر.

یک حساب کاربری ایجاد کنید و روی "ایجاد هشدار" کلیک کنید. هشدار خود را نامگذاری کنید و کلمات کلیدی را که می‌خواهید درباره آنها هشدار داده شود اضافه کنید. می‌توانید از چندین زبان نیز استفاده کنید. روی «مرحله بعدی» کلیک کنید.

منابعی را که می‌خواهید Mention.net جستجو کند انتخاب کنید و دامنه هایی را که می‌خواهید نادیده گرفته شوند اضافه کنید. روی «ایجاد هشدار من» کلیک کنید و هر بار که کلمه کلیدی (نام شرکت) شما در رسانه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، انجمن‌ها و اخبار ذکر می‌شود، هشدار دریافت می‌کنید.

 

4. محتوای کپی شده در سایت های دیگر

این روش مبتنی بر ایجاد نسخه‌های تکراری از وب‌سایت‌ها یا قسمت‌هایی از محتوای آن، لینک‌سازی سریع و انتشار جعلی‌ها در سراسر وب است. احتمالا یکی از رایج ترین مشکلات وب، مقابله با محتوای تکراری است. وب سایت های با کیفیت پایین و آنهایی که رتبه خوبی ندارند اغلب محتوا را از دیگران «قرض می‌گیرند». این بدان معنی است که آنها هر کاری را انجام می‌دهند که به نفع آنها باشد، حتی اگر به معنای کپی کردن مقالات و صفحات شما باشد. آنها ممکن است با استفاده از اصطلاحات مشابه، قطعات محتوای شما را خراش دهند.

 

با این حال، آنها می‌توانند تا آنجا پیش بروند که کل مقاله شما را به طور کامل کپی کنند. مشکل این است که آنها اغلب محتوای تازه را قبل از اینکه موتورهای جستجو موفق به خزیدن آنها شوند، هدف قرار می‌دهند. یا، آنها می‌توانند این کار را با هدف پرچم گذاری شما برای ارسال هرزنامه محتوا انجام دهند. این اغلب آنها را به عنوان سازنده محتوای اصلی نشان می‌دهد یا شما را با جریمه های هرزنامه روبرو می‌کند. این نه تنها محتوا و تلاش های سئوی شما را خراب می‌کند، بلکه می‌تواند بسیار دلسرد کننده باشد.

برای اینکه بفهمید آیا کسی محتوای شما را می‌دزدد، می‌توانید از ابزارهایی مانند Plagiarism Checker یا Copyscape استفاده کنید. این سریع‌ترین راه برای فهمیدن اینکه آیا کسی همان مقالات را پست می‌کند یا از شما دزدی می‌کند، است. اگر چنین هستند، می‌توانید سعی کنید با وب سایت هایی که محتوای شما در آن پست شده است تماس بگیرید و از آنها بخواهید آن را حذف کنند. اما، به احتمال زیاد، باید موتورهای جستجو را در مورد آن مطلع کنید. به عنوان مثال، Google یک فرم نقض آنلاین دارد که باید آن را برای جلوگیری از جریمه‌ها ارسال کنید.

 

5. حملات اسپمرها

امروزه همه می‌توانند نظر خود را در وب منتشر کنند. در اصل، این همان چیزی است که اینترنت برای آن ساخته شده است: به اشتراک گذاری اطلاعات. مشکل زمانی است که شخصی برای برخی از دستور کارهای ناصادقانه نظرات منفی جعلی ایجاد می‌کند. و هیچ چیز نمی‌تواند آنها را از انجام آن باز دارد. در حالی که این امر به سختی به وب سایت‌ها و شرکت های بزرگ آسیب می‌زند، کسب و کارهای کوچک به شدت در معرض آن هستند. نظرات منفی زیاد و رتبه بندی های یک ستاره به راحتی می‌تواند کسب و کار کسی را خراب کند. و متأسفانه برخی از رقبا قبل از استفاده از آن برای خراب کردن دیگران تردید نخواهند کرد.

خوشبختانه، به عنوان یک صاحب کسب و کار، همیشه می‌توانید به این گونه نظرات منفی پاسخ دهید. اگر یک بررسی معتبر است، می‌توانید مشکلات را حل کنید و ادامه دهید. اگر این یک بررسی ناصادقانه است، احتمالا بهترین گزینه این است که آن را به عنوان هرزنامه علامت گذاری کنید. اکثر وب سایت های بررسی به شما اجازه می‌دهند در صورت مشاهده هر رفتار مشکوکی گزارش دهید.

 

آیا امکان موفقیت با سئو منفی وجود دارد؟ 

در سال 2007، گوگل اعلام کرد که "هیچ رقیب نمی تواند انجام دهد تا به رتبه شما آسیب برساند یا سایت شما را از فهرست ما حذف کند." مدت کوتاهی پس از آن، آنها این بیانیه را به کمی بازتر تغییر دادند: «تقریباً هیچ رقیبی نمی تواند انجام دهد تا به رتبه شما آسیب برساند یا سایت شما را از فهرست ما حذف کند». این تغییر نشان می‌دهد که گوگل احتمال وجود سئوی منفی را تشخیص می‌دهد، اما همچنین معتقد است که چنین مواردی بسیار نادر هستند.

 

کلام آخر

همانطور کهمی‌بینید، بهترین راه برای محافظت از خود در برابر سئو منفی استفاده از روش های امنیتی قوی، نظارت بر تجزیه و تحلیل سایت خود و ردیابی لینک‌ها و سیگنال های اجتماعی از سراسر وب است. پس قبل از اینکه تاکتیک های مجرم فرصتی برای آسیب رساندن داشته باشد، فوراً اقدام کنید.

همانطور که یک حمله منفی سئومی‌تواند ناامید کننده باشد اگر برای شما اتفاق بیفتد، این نشانه آن است که شرکت شما کاری را درست انجام می‌دهد و موجی در صنعت شما ایجادمی‌کند.

اما هوشیاری مداوم، ممیزی‌های مکرر و تاکتیک‌های مشابه می‌تواند به انجام هر گونه تلاشی برای آسیب رساندن به پیشرفت شما کمک کند.

با قرار دادن بهینه سازی محتوا در استراتژی سئوی خودمی‌توانید رتبه بندی موتورهای جستجوی خود را افزایش دهید و محتوای خود را حتی بیشتر ارتقا دهید. جهت اطلاعات بیشتر میتوانید با متخصصین وب رمز مشورت نمایید.


فرم ارسال نظر